Personalizacja szkoleń, czyli jak tworzyć programy rozwojowe „szyte na miarę”
Dlaczego personalizacja jest ważna?
Nie jest odkryciem, że każdy z nas ma inne potrzeby, aspiracje zawodowe i style oraz możliwości uczenia się. Standardowe szkolenia, które nie uwzględniają różnorodności naszych doświadczeń, umiejętności czy ograniczeń, mogą nie przynosić oczekiwanych rezultatów. Personalizacja oferty szkoleniowej pozwala dopasować treści i metody uczenia nie tylko do indywidualnych potrzeb uczestników, ale też do celów biznesowych czy zawodowych, które stawia przed nimi organizacja, w której pracują. Odpowiednio dopasowany program szkoleniowy wpływa pozytywnie na zwiększenie efektywności pracownika oraz jego zaangażowanie w dobrostan firmy.
Jak stworzyć program „szyty na miarę”?
"Polecam zacząć od identyfikacji luk kompetencyjnych w organizacji, analizy potrzeb szkoleniowych i wreszcie zdefiniowania przyszłych celów zawodowych pracowników." – mówi Kamila Izdebska, Head of BPP Professional Education.
Kiedy już poznaliśmy sytuację oraz potrzeby pracowników, zróbmy kolejny krok i określmy wymierne oraz realne cele szkoleniowe dla każdego z nich. Tutaj nie bez znaczenia jest rola Team Leadera zespołu czy bezpośredniego przełożonego, który powinien zapewnić, że plany rozwojowe pracownika są zbieżne z celami biznesowymi firmy.
"Trzeci etap to wybór metodologii oraz narzędzi. I tu dają o sobie znać potrzeby pracowników oraz ich możliwości na przykład czasowe. – zauważa Kamila Izdebska – Niektórzy wybiorą tradycyjne szkolenia na żywo, z tutorem, w grupie a niektórzy wybiorą e-learning w domowym zaciszu w godzinach wieczornych. Inni wolą aktywne warsztaty, mentoring lub coaching. Coraz większą popularnością cieszy się blended learning, ponieważ elastycznie łączy różne formy nauki."
Krok numer cztery to opracowanie programu szkolenia i dostosowanie go do doświadczenia, poziomu wiedzy i umiejętności uczestników. Zamiast ogólnych materiałów, dajmy uczestnikom konkretne studia przypadków czy projekty związane z branżą i charakterystyką pracy.
Świadomi liderzy wiedzą jak ważne w procesie szkoleniowym są monitoring postępów i ewaluacja. Dzięki regularnej obserwacji postępów szkolonego pracownika można wprowadzić niezbędne korekty i tym samym zoptymalizować i przyspieszyć proces zdobywania nowych kompetencji.
Jakie korzyści płyną z indywidualnego podejścia do każdego pracownika?
Personalizacja szkoleń oznacza korzyści na wielu poziomach, między innymi:
- Pracownicy mają poczucie odpowiedzialności za własny rozwój a to zwiększa ich motywację i zaangażowanie w podwyższanie swoich kompetencji. Spersonalizowane szkolenia przynoszą optymalne efekty dla organizacji, ponieważ zdobyte przez pracownika umiejętności są efektywniej wykorzystywane w praktyce.
- Dostosowanie szkoleń do indywidualnych potrzeb rozwojowych i zawodowych pracownika przekłada się na dużo lepsze wykorzystanie budżetu szkoleniowego przez dział HR czy L&D. Inwestycja w edukację zwraca się w postaci zwiększonej efektywności, lojalności i zaangażowania pracowników. Poza tym, organizacje mogą przyciągnąć oraz zatrzymać najlepsze talenty, co w sposób oczywisty przekłada się na wzrost firmy.
Pamiętajmy, że rozwój pracowników to dla organizacji bardzo ważna i opłacalna inwestycja. Warto jednak zaplanować go z głową. Niech programy „szyte na miarę” nie będą jedynie luksusową opcją dla wybrańców, ale standardem.
Artykuł opublikowany również na portalu focusonbusiness.eu.