Zarządzanie stresem, czyli jak przekształcić presję w sukces
Zrozum źródła swojego stresu
Pierwszym krokiem do rozwiązania każdego problemu jest zrozumienie jego przyczyn i źródeł, których czasem może być kilka. W przypadku stresu w pracy powody mogą być rozmaite: nadmiar obowiązków, trudne relacji z kolegami czy przełożonymi, niepewność co do przyszłości zawodowej, nierozumienie procedur czy nowych narzędzi pracy, opartych na przykład na sztucznej inteligencji. Zatrzymaj się na chwilę i pomyśl na spokojnie, co dokładnie wywołuje Twoje napięcie, ponieważ taka auto-analiza pozwali dobrać odpowiednie narzędzie do zarządzenia stresem.
Techniki relaksacyjne każdego dnia
Warto wprowadzić do swojej codzienności, zwłaszcza w trudniejszych momentach, konkretne sprawdzone techniki relaksacyjne:
- oddychanie przeponowe – głęboki wdech i długi wydech, które angażują przeponę, pomagają w natychmiastowym obniżeniu poziomu kortyzolu, czyli hormonu stresu;
- technika 5-4-3-2-1 – to bardzo prosta metoda, która pomaga skupić rozproszony umysł; w trudnym momencie zatrzymujemy się na chwilę, skupiamy i nazywamy 5 rzeczy, które widzimy, 4 rzeczy, które słyszymy, 3 rzeczy, które czujemy, 2 rzeczy, które możemy dotknąć, i 1 rzecz, którą możemy posmakować;
- ruch i aktywność fizyczna – wystarczy krótki spacer, rozciąganie czy kilka minut ćwiczeń, aby zadział się cud; wszystko to dzięki endorfinom, które produkują się pod wpływem ruchu i ćwiczeń; nie bez powodu endorfiny są nazywane hormonami szczęścia, redukują stres, znacząco poprawiają nastrój i wprawiają w błogostan.
Przekształcanie stresu w motywację do działania
Naturalną funkcją stresu w naszym organizmie jest ratowanie naszego życia, co mogliby potwierdzić nasi praprzodkowie. Kiedy napotykali groźnego drapieżnika stres powodował wzrost produkcji adrenaliny i kortyzolu, co podnosiło tętno, poprawiało zdolność koncentracji, wzmacniało mięśnie i zwiększało dostępność energii. Dzięki temu mogli szybko podjąć decyzję o ucieczce lub walce, co znacząco zwiększało ich szanse na przetrwanie w konfrontacji z niebezpieczeństwem.
W XXI wieku ten mechanizm działa tak samo, jednak dziś nie boimy się T. Rexa tylko na przykład wyzwań zawodowych czy trudnego środowiska pracy. Stres nie musi być jednak „zabójczy”, a jego niewielkie dawki mogą działać motywująco i pobudzająco do działania. Nie traktujmy stresu jako stoppera, ale szansę do nauczenia się nowych umiejętności, tak aby stawić czoła wyzwaniom.
Rozwój i nauka to klucze do zapanowania nad stresem
Obecne czasy są bardzo dynamiczne a ciągła zmiana to ich największy wyróżnik. Wielu specjalistów zaczyna zmagać się z brakami w swoich kwalifikacjach czy wiedzy, co powoduje duże poczucie dyskomfortu.
Wielu pracowników sektora finansowego, zwłaszcza specjalistów ds. księgowości i audytu, zmaga się z presją zdobywania nowych kwalifikacji, certyfikatów i podążania za dynamicznie zmieniającymi się przepisami prawnymi. Uczenie się nowych rzeczy oraz rozwijanie kompetencji zawodowych może być jednym z najlepszych sposobów na radzenie sobie ze stresem. Oczywiście proces zdobywania nowych kwalifikacji jest trudny i wymaga czasu, ale warto, bo oprócz poszerzania wiedzy i kompetencji, specjaliści uczą się także zarządzać stresem i ograniczonym czasem.
Zaplanowane przerwy w pracy i odpoczynek
Nie wolno nam zapominać o roli odpoczynku w zarządzaniu stresem. A zdarza nam się to niestety często, bo w natłoku zadań i bodźców zapominamy, jak ważne są krótkie przerwy, które pozwalają na regenerację umysłu. Nawet kilkuminutowy spacer na świeżym powietrzu lub przerwa na kawę może przynieść ulgę w sytuacjach stresowych. Jeśli chcecie panować nad odpowiednim poziomem stresu, planujcie regularne przerwy. Polecamy Waszej uwadze np. metodę Pomodoro, która zakłada pracę w krótkich, intensywnych blokach czasu (np. 25 minut pracy, 5 minut przerwy) co pomaga nam rozluźnić się oraz zwiększyć koncentrację i wydajność.
Relacje międzyludzkie są najważniejsze
Relacje z kolegami i koleżankami w pracy oraz wsparcie przełożonych odgrywają kluczową rolę w radzeniu sobie ze stresem. Rozmowy o tym co czujemy i co nas stresuje a także wspólne szukanie rozwiązań naszych problemów sprawiają, że stres staje się łatwiejszy do zniesienia. Dodatkowo w wielu firmach istnieją grupy wsparcia lub możliwość spotkania z psychologami, co pomaga wielu pracownikom w radzeniu sobie z trudną do zniesienia presją.
Warto pamiętać, że stres nie musi być naszym wrogiem a może stać się katalizatorem do rozwoju, motywacją do poszerzania wiedzy i szansą na osiąganie sukcesów zawodowych. W stresie nie musimy tkwić samotnie, bo w naszym zespole są ludzie, gotowi nam pomóc rozmową, skutecznymi radami czy wspólnym działaniem.
Artykuł opublikowany również na portalu focusonbusiness.eu/pl/.