Mindfulness w pracy: Jak uważność pomoże nam zwiększyć efektywność
Jednym z narzędzi, które zyskuje od kilku lat coraz większą popularności w środowisku zawodowym, jest mindfulness – praktyka uważności.
Co to jest mindfulness?
Mindfulness to praktyka świadomego bycia – skupienia uwagi na byciu tu i teraz. Geneza tej koncepcji wywodzi się z medytacji buddyjskiej, ale w ostatnich latach, obok praktyki jogi, mindfulness zagnieździło się na dobre w kulturze zachodniej, także w świecie biznesu. Zwłaszcza, że naukowcy potwierdzili, iż regularna praktyka mindfulness pomaga redukować stres, poprawia koncentrację i zwiększa zdolność podejmowania decyzji.
Mindfulness to już nie tylko moda
Wyniki badania, które przeprowadziła w 2023 firma Deloitte (Well-Being at Work Survey) pokazują, że wielu pracowników często odczuwa negatywne emocje i zmęczenie – np. 52% badanych czuje się wyczerpana, 49% zestresowana, 34% rozdrażniona. Te negatywne emocje pracowników są jednym z głównych wyzwań współczesnych organizacji do natychmiastowego zaadresowania.
Dlatego wprowadzenie mindfulness do życia zawodowego okazało się być nie chwilowym trendem, ale odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby pracowników i ich pracodawców. Mindfulness oferuje narzędzia, które pomagają pracownikom lepiej radzić sobie z presją i wysokimi oczekiwaniami.
Przykładami wdrożeń mindfulness mogą być regularne sesje medytacyjne, sesje jogi, warsztaty oddechowe, warsztaty uważności czy specjalne programy rozwoju osobistego, skupiające się na inteligencji emocjonalnej. W efekcie firma może liczyć na poprawę komunikacji w zespołach, większą kreatywność ludzi oraz zmniejszenie liczby dni chorobowych.
Jak mindfulness zwiększa efektywność?
- Poprawia koncentrację i zarządzanie czasem: Joga, medytacja czy ćwiczenia oddechowe uczą skupienia na jednym zadaniu, koncentracji i przeciwdziałania rozpraszaniu uwagi. Pracownicy potrafią w pełni zaangażować się w realizowane zadanie zamiast przeskakiwać między wieloma obowiązkami.
- Redukcja stresu i wypalenia zawodowego: Uważność pomaga obniżyć poziom kortyzolu. Osoby praktykujące mindfulness stają się bardziej odporne na presję i stres, co przekłada się na lepsze decyzje i wyższą produktywność.
- Rozwijanie inteligencji emocjonalnej: Mindfulness pomaga budować samoświadomość i empatię. Pracownicy, którzy są świadomi swoich emocji i reakcji, lepiej radzą sobie w sytuacjach konfliktowych i są bardziej otwarci na potrzeby kolegów z zespołu.
- Zwiększenie kreatywności: Regularna praktyka uważności pomaga oderwać się od automatycznych schematów myślowych, co sprzyja generowaniu nowych pomysłów i innowacyjnego podejścia.
Mindfulness a rozwój osobisty
Mindfulness ma duży wpływ na rozwój osobisty. Praktykujący uczą się samoakceptacji i zrozumienia własnych emocji, co przekłada się na zwiększenie pewności siebie i poczucie spełnienia także zawodowego. Uważność pomaga również budować zdrowe nawyki, takie jak lepsze organizowanie dnia czy właściwe zarządzanie naszą energią i przerwami na odpoczynek.
Jak wprowadzić mindfulness do biura?
Jest to bardzo proste, ponieważ nie potrzeba tu specjalistycznych narzędzi czy dużego budżetu. Podstawą jest konsekwentne wprowadzenie mindfulness do naszej codziennej rutyny. Zacznijmy już dziś od prostych kroków:
- 1-minutowe przerwy oddechowe - kilka głębokich i spokojnych oddechów pomoże zredukować stres i odzyskać równowagę.
- Uważne przerwy w pracy - zamiast scrollowania social mediów warto popatrzeć przez okno na niebo lub po prostu zjeść jabłko czy wypić kawę skupiając się w 100% na ich smaku.
- Ćwiczenie wdzięczności – codzienne prowadzenie Dziennika Wdzięczności, w którym zapisujemy 2-3 rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni, pomaga zmienić nastawienie na bardziej pozytywne.
Biorąc pod uwagę, że najcenniejszym zasobem organizacji są ludzie, warto zaszczepić mindfulness w biznesie na dobre! Mindfulness to inwestycja w naszych pracowników – ich dobre samopoczucie, zdrowie, rozwój i satysfakcję z pracy. A jest to inwestycja, która szybko się zwraca.
Artykuł opublikowany również na portalu focusonbusiness.eu/pl/.