Kluczowa inwestycja firmy w 2025? Budżet na rozwój pracowników
Dlaczego to właśnie zasoby ludzkie powinny być jednym z priorytetów budżetowych? W czasach, gdy musimy stawić czoła dynamicznym zmianom na rynku, rosnącej konkurencji, transformacji cyfrowej i wymogom związanym ze zrównoważonym rozwojem, posiadanie odpowiednio wykwalifikowanego zespołu specjalistów to konieczność, jeśli chcemy budować organizację, odporną, zwinną, nowoczesną i konkurencyjną.
Nastała era kompetencji
Rynek zmienia się w zaskakująco wysokim tempie. Chociaż automatyzacja i sztuczna inteligencja przejmują powtarzalne zadania i przyspieszają procesy w firmie w wielu dziedzinach, kreują też zapotrzebowanie na nowe umiejętności u naszych pracowników – ich nieustający rozwój pomoże organizacji sprostać trudnym wymaganiom współczesnego świata biznesu.
Postępująca automatyzacja spowoduje, że do 2030 roku co najmniej 375 milionów pracowników na całym świecie będzie musiało się przebranżowić i przejść przez proces reskillingu – tak wynika z badania McKinsey Global Institute, przeprowadzonego kilka lat temu.
"Inwestowanie w szkolenia i rozwój pracowników to już nie tylko atrakcyjny benefit, którym pracodawcy kuszą najlepsze talenty z rynku pracy, ale konieczność dla firm, które chcą zachować konkurencyjność. – mówi Kamila Izdebska, Head of BPP Professional Education. – Jeśli firma nie ma jeszcze wdrożonej strategii Learning & Development, powinna to zrobić bezzwłocznie. Zadbanie o rozwój pracowników zwiększa ich zaangażowanie we wzrost i sukces organizacji dziś i w przyszłości."
Wartość inwestycji w pracowników
Jak wygląda rzeczywistość? W raporcie Deloitte Human Capital Trends 2024 możemy przeczytać, że niestety nadal wiele organizacji nie zmieniło tradycyjnego sposobu zarządzania, który koncentruje się na czerpaniu wartości z pracowników, zamiast na tworzeniu wartości dla pracowników i skupieniu się na ich zrównoważonym rozwoju. Dla liderów organizacji to ludzie - pracownicy, klienci czy członkowie społeczności - powinni być najważniejsi. Liczne dane udowadniają, że firmy, inwestujące w rozwój swoich zespołów osiągają lepsze wyniki finansowe, zmniejszają ryzyko rotacji, przyciągają talenty i są w stanie konkurować ze sztuczną inteligencją. Warto o tym pamiętać.
Strategia L&D wymaga planowania
Oczywiście, aby inwestycje w rozwój pracowników przyniosły oczekiwane rezultaty, muszą być dobrze zaplanowane a także spójne z celami biznesowymi firmy.
"Zacznijmy od przeprowadzenia analizy luk kompetencyjnych oraz precyzyjnego dostosowania programów szkoleniowych do potrzeb i celów strategicznych organizacji." – radzi Kamila Izdebska."
Firmy powinny również regularnie monitorować efektywność szkoleń i ich przełożenie na realne korzyści biznesowe, które chcą odnieść.
"Do kursów szkoleniowych warto dodać też inne narzędzia, takie jak mentoring, sesje wymiany wiedzy typu peer-to-peer czy dostęp do platform e-learningowych, takich jak BPP HUB, gdzie poza kursami przygotowującymi do egzaminów kwalifikacji profesjonalnych można znaleźć także Pigułki Wiedzy, czyli krótkie moduły szkoleniowe. – dodaje Kamila Izdebska."
Na koniec krótkie noworoczne życzenia: niech rok 2025 będzie czasem inwestycji w człowieka, który jest najważniejszym zasobem organizacji myślących przyszłościowo.
Artykuł opublikowany również na portalu focusonbusiness.eu.